الحاق چهار هکتار زمین به شهرستان کلات در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن توزیع روزانه گوشت مرغ ارزان‌تر از سطح کشور در مشهد دلار بازار آزاد اولین روز مرداد ۱۴۰۳ را در کانال ۵۸ هزار تومان آغاز کرد | قیمت امروز طلا، سکه، ارز و بیت کوین پایان مطالعات مدیریت مناطق بیابانی سرخس در سطح ۲۱۰ هزار هکتار اتصال مشاوران املاک به سامانه ثبت الکترونیک اسناد تا ۱۵ مرداد واریز وام دولتی تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان بدون ضامن | شرایط دریافت وام چیست؟ میوه امروز در مشهد چند؟ (یکم مرداد ۱۴۰۳) جانشین پراید از پاکستان می‌آید + قیمت و تصویر ضرورت بازنگری مالیات بر دخانیات | نرخ مالیات خرده‌فروشی کمتر از نرم جهانی یارانه تیرماه ۱۴۰۳ واریز شد مجوز اصلاح قیمت خودروهای سایپا صادر شده است کدام موبایل‌ها مناسب نصب و اجرای بازی است؟ (۳۱ تیر ۱۴۰۳) + جدول قیمت نرخ طلای ۱۸ عیار در مشهد اعلام شد (۳۱ تیر ۱۴۰۳) بی‌توجهی بورس به فصل مجامع | شاخص بورس ۲۰ هزار واحد ریخت (۳۱ تیر ۱۴۰۳) پرداخت بیش‌از ۱۸ هزار میلیارد ریال عوارض به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌های خراسان‌رضوی سهم ۳۷ درصدی صنایع کشور در مصرف برق | معاون وزارت صمت: با وزارت نیرو برای کاهش خسارت‌ها تفاهم شده است واکنش بازار خودرو مشهد به خبر تصویب آیین‌نامه واردات خودرو‌های دست‌دوم چه بود؟ | یک کارشناس: بازار در رکود کامل است شهرستان مشهد؛ حائز رتبه اول تولید گندم در خراسان‌رضوی قیمت امروز ارز، طلا، سکه و بیت کوین (۳۱ تیر ۱۴۰۳) | صعود دلار به کانال ۵۸ هزار تومان آغاز هفته‌ای گرم در کشور | خراسانی‌‎ها مصرف برق خود را کاهش دهند بررسی قیمت خودرو‌های خارجی در مشهد (۳۱ تیر ۱۴۰۳) | تویوتا لوین ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی: صنایع نباید در اولویت قطع برق باشند ایران، رتبه ششم صادرات به تاجیکستان را دارد خودرو‌های داخلی در مشهد چند؟ (۳۱ تیر ۱۴۰۳) + جدول قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی افزایش یافت + جزئیات قیمت
سرخط خبرها

استقبال بازارهای مالی از رئیس جمهور | بورس سبز پوش شد

  • کد خبر: ۲۳۷۷۷۵
  • ۱۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۰
استقبال بازارهای مالی از رئیس جمهور | بورس سبز پوش شد
بازار‌های مالی یخ‌زده در هفته‌های گذشته با مشخص شدن نهمین رئیس جمهور کشور دوباره جریان گرفتند. البته باتوجه به چسبندگی بالای بازار‌های مالی به رویداد‌های سیاسی در ایران، خروج بازار‌ها از انجماد با واکنش‌های سریع و احساسی همراه بود.

فلاح -موسوی زاده| صبح روز گذشته با اعلام خبر انتخاب دکتر مسعود پزشکیان به عنوان رئیس دولت چهاردهم، بازار‌های مالی خیلی زود با واکنشی مثبت به استقبال این خبر رفتند.

حالا باید دید در هفته‌های آینده تصمیم‌های دکتر مسعود پزشکیان «برای ایران» چه خواهد بود و انتخاب تیم اقتصادی او چه تأثیری بر روند این بازار‌ها خواهد گذاشت و این روند تا کجا ادامه خواهد داشت. آنچه تاکنون با مشخص‌شدن نتایج انتخابات در روند احساسی بازار‌ها می‌توان دید، نزول قیمت دلار، واکنش کاهشی قیمت طلا و سکه، سبزپوش شدن بورس و کاهش قیمت خودرو بوده است. 

دلار در مدار کاهش

اولین اثر احساسی اعلام نتایج نهایی دور دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در بازار ارز و دلار خود را نشان داد. در همان ساعات اول، اسکناس آمریکایی با کاهش بیش از ۲ هزارتومانی سقوط جالب توجهی را تجربه کرد. قیمت دلار در هفته دوم تیر نوسانات رفت و برگشتی در کانال‌های ابتدایی ۶۰ هزارتومان داشت و با چشم‌دوختن معامله‌گران به مناظره‌ها و اظهارات نامزد‌های ریاست‌جمهوری در این مدت، نوسانات ۵۰ تا ۱۵۰۰ تومانی را تجربه کرد.

باوجوداین و باتوجه به توقف بازار‌ها بر نتیجه انتخابات، در نهایت دلار با بازدهی ۰.۰۸ درصدی و افزایش ۵۰ تومانی قیمت نسبت به هفته اول تیر، پنجشنبه گذشته به کار خود پایان داد. حالا دیروز (شنبه) با اعلام قطعی نتایج و تا لحظه تهیه این گزارش، قیمت دلار در بازار آزاد به ۵۸ هزار و ۲۱۴ تومان رسید و نسبت به روز پنجشنبه ۲ هزارو ۶۴۲ تومان معادل ۴.۵۴ درصد کاهش یافت.

به گفته معامله‌گران قیمت دلار به زیر ارزش ذاتی خود رسیده است و معاملات پشت خطی هم حکایت از عقب‌نشینی قیمت این ارز دارد. همچنین به اعتقاد تحلیلگران، این روند کاهشی در واکنش به نتیجه انتخابات در بازار ارز فعال شده است و نشانگر تغییر روند نیست و فقط بازار به این رخداد سیاسی واکنش هیجانی نشان داده است و قدرت متغیر‌های اقتصادی، تأثیرگذاری بیشتری نسبت به آثار روانی و انتظارات تورمی دارد. 

البته تحلیلگران بر این نکته نیز تأکید دارند که همیشه در زمان اصلاح قیمت بازار مسیر کاهشی را در پیش می‌گیرد و تغییر قیمت دیروز نیز از این قاعده مستثنا نبوده است. به گفته کارشناسان بازار ارز جایگاه خود را در چند روز آینده پیدا خواهد کرد و طی دو سه روز آینده به تعادل نسبی خواهد رسید. 

عقب‌نشینی سکه و طلا 

روز شنبه بازگشایی بازار طلا و سکه با کاهش قیمت همراه بود. حباب سکه در همه قطعات، روند نزولی داشته است. با وجود افزایش قیمت اونس جهانی طلا، اما تعیین تکلیف انتخابات و کاهش هیجانی قیمت دلار بر بازار طلا و سکه نیز اثر درخور توجهی داشته است. روز گذشته و تا زمان تهیه این خبر قیمت سکه امامی با کاهش یک میلیون‌و ۱۰۴ هزارتومانی معادل ۲.۶۷ درصد به ۴۱ میلیون‌و ۴۰۷ هزار تومان رسید. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۵۷ هزار تومان کاهش معادل ۱.۶۶ درصد نسبت به روز پنجشنبه به ۳ میلیون‌و ۴۳۷ هزار تومان رسید. 

در طول دو هفته اخیر و در روند انتخابات ریاست جمهوری بازار طلا و سکه نیز وابسته به اخبار مناظرات و شرایط سیاسی کشور فرازوفرود‌هایی داشت، اما درنهایت در پایان هفته دوم تیرماه و روز منتهی به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، این فلز زرد بدون تغییر قیمت چشمگیر نسبت به هفته ابتدایی تیر بازدهی ناچیزی داشت. 

آن‌طور که کارشناسان معتقدند تحرکات قیمت دلار بر روند بازار فلز زرد اثر مستقیم می‌گذارد و اکنون نیز روند کاهشی بازار طلا وسکه وابسته به نرخ دلار و با چسبندگی به اخبار سیاسی کشوری بوده است. از سوی دیگر پیش از این پیش‌بینی شده بود که اگر پس از اعلام نتایج قیمت سکه به تبعیت از قیمت دلار پایین بیاید، روند نزولی آن به دلیل افزایش قیمت اونس طلا چندان محسوس و ادامه‌دار نخواهد بود و کاهش کمتری را نسبت به قیمت دلار تجربه خواهد کرد. البته برخی دیگر معتقدند که با وجود روند نزولی محسوس قیمت دلار احتمال عقب‌نشینی سکه به کانال‌های کاهشی نیز وجود دارد. 

روز سبز بورس

انتخابات ریاست‌جمهوری به پایان رسید و پزشکیان رئیس دولت چهاردهم شد. بازار سهام نیز به این اتفاق واکنش سبزی نشان داد و شاخص‌های بورسی جهش بزرگی پیدا کردند. معاملات بورس دیروز تحت‌تأثیر انتخاب پزشکیان به ریاست دولت چهاردهم بسته شد و به‌این‌ترتیب، حدود ۹۰ درصد از نماد‌های بازار سهام رشد کردند. این موضوع جهش چشمگیری در شاخص‌های بورسی رقم زد؛ به طوری که در پایان بورس دیروز، شاخص کل با رشد ۸۸ هزار و ۱۷۹ واحدی که معادل ۴.۲ درصد این شاخص است روبه‌رو شد. بر این اساس، شاخص کل در پایان معاملات دیروز در سطح ۲ میلیون و ۱۸۸ هزار واحدی ایستاد. 

در طرف دیگر، قیمت معاملات سهم‌های کوچک بازار سهام نیز افزایش پیدا کرده است؛ به طوری که شاخص هم‌وزن بازار در پایان بورس دیروز ۲۳ هزار و ۵۵ واحد که معادل ۳.۴۲ درصد این شاخص است، افزایش ارتفاع داد و به سطح ۶۹۸ هزار واحد رسید. در جریان معاملات دیروز سه سهم فزر، وبانک و فملی بیشترین ارزش معاملات و سهم‌های ذوب، شستا و حفارس به‌ترتیب بیشترین حجم معاملات را ثبت کرده‌اند. همچنین سهم فملی بیشترین ارزش بازار را در اختیار خود گرفت. 

هر چند برخی فعالان بازار سرمایه انتظار دارند که با روی کارآمدن پزشکیان وضعیت بورس در ماه‌های آینده بهبود یابد، با این حال یکی از بزرگ‌ترین تهدید‌ها برای بورس تهران، افزایش نرخ بهره است. سیاستی که در زمان وزارت طیب‌نیا هم انجام شد و سبب شد که نزدیک به یک سال بازار سرمایه به رکود برود! حال که احتمالاً وزارت اقتصاد دوباره به طیب‌نیا برسد، این نگرانی بین فعالان بازار وجود دارد که دوباره اتفاقات ۱۳۹۲ تکرار شود. 

کاهش احساسی قیمت خودرو

بررسی روند قیمت‌ها در بازار خودرو کشور در سه بخش خودرو‌های سواری داخلی، مونتاژی و وارداتی نشان می‌دهد که هر یک از این بازار‌ها بازدهی متفاوتی در فصل نخست امسال داشته‌اند، هرچند البته فصل مشترکشان افت بازدهی است. بازار خودرو هر چند برخلاف چند سال گذشته شروع قیمتی توفانی را در ابتدای فصل بهار داشت، اما رفته‌رفته آرام گرفت و منحنی قیمت نزولی شد. بازار خودرو‌های وارداتی در فصل نخست امسال بازدهی منفی ۲۲درصد را به ثبت رساند. 

این در حالی است که بازار خودرو‌های داخلی و مونتاژی‌ها به‌ترتیب بازدهی منفی ۱۰.۵درصد و منفی ۶.۵درصد را ثبت کرده‌اند. در کنار این مسئله در یک ماه گذشته برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سبب ایجاد ابهام در وضعیت بازار خودرو شده بود و همین مسئله رکود حاکم بر بازار را بیشتر کرده بود. فعالان بازار معتقدند که با توجه به انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس دولت چهاردهم، احتمالا موجی از ریزش قیمت در بازار خودرو در روز‌های آینده آغاز شود. 

درباره وضعیت بازار خودرو پیش‌بینی می‌شود که در کوتاه‌مدت کاهش انتظارات تورمی سبب کنترل قیمت‌ها در بازار شود. با این حال وضعیت بلندمدت بازار خودرو بستگی به سیاست‌های دولت آینده در حوزه خودروسازی دارد. در صورتی که دولت آینده بتواند زمینه‌های همکاری دوباره ایران با خودروسازان خارجی و به‌ویژه اروپایی را فراهم آورد، احتمال افزایش تولید خودرو در داخل کشور و بازگشت به وضعیت سال ۹۴ و ۹۵ در حوزه خودروسازی وجود دارد. در این سال‌ها افزایش تولید و کمبود تقاضا سبب شده بود تا خودروسازان برای فروش محصولات خود به فروش قسطی روی بیاورند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->